Zaznacz stronę

Tryb życia człowieka XXI wieku zaowocował wieloma nowymi chorobami cywilizacyjnymi. Za jedną z nich uważa się, nie bez powodu, schorzenia i bóle kręgosłupa. Nie trzeba już chyba nikomu tłumaczyć, że długie godziny spędzone za biurkiem, przy komputerze, odbijają się na zdrowiu co raz to młodszych osób. A kręgosłup, to nasza oś, która posłużyć ma nam do końca życia! Zatem nawet jeśli jeszcze nie skarżysz się na bóle pleców, powinieneś zadbać o nie profilaktycznie, by jak najdłużej cieszyć się sprawnością, zdrowiem i wyprostowaną sylwetką. Z kolei jeżeli problemy, takie jak bóle, czy wada postawy, już Cię dopadły, tym bardziej należy zawalczyć o mocne plecy.

Jakie mięśnie odpowiadają za prawidłową postawę?

Za prawidłową postawę, odpowiadają po części mięśnie pleców. Tworzą one swoisty stelaż. Im mocniejsze, tym kręgosłup jest mniej narażony na skrzywienia, czy bóle. Jednak pierwsze, co mówi lekarz, gdy pacjent przychodzi do niego z bólami, to: „Proszę wzmocnić brzuch”. Dlaczego? Ponieważ niezwykle ważna jest równowaga pomiędzy siłą mięśni pleców, a brzucha! Zbyt mocne mięśnie pleców przy jednocześnie słabym brzuchu, mogą wręcz pogłębiać wady postawy! Dlatego należy ćwiczyć cały core. Core, czyli gorset mięśniowy, oznacza mięśnie środka/mięśnie tułowia.

Najprościej mówiąc: mięśnie głębokie. I tu dochodzimy do sedna walki o zdrowy kręgosłup.

Gdy mówimy o mięśniach głębokich, mamy na myśli nie tylko mięśnie proste i skośne brzucha, ale także przykręgosłupowe, najszersze grzbietu, mięśnie położone wewnątrz miednicy, a nawet mięśnie pośladkowe. Odpowiadają one za stabilizację kręgosłupa, miednicy oraz, co za tym idzie, za prawidłową postawę. Gdy nie są wystarczająco silne, zaburzają się prawidłowe krzywizny kręgosłupa: lordoza i kifoza. Pojawiają się też bóle odcinka lędźwiowego. Zatem im większy nasz abs’ik, a ciało silniejsze, tym bardziej odciążone plecy.

cwiczenia-misnie-glebokie

Jak wzmocnić mięśnie głębokie?

Nie ma innej rady, trzeba ćwiczyć. Nie wystarczą jednak zwykłe spięcia brzucha na macie, znane wszystkim jako „brzuszki”. Mięśnie głębokie uaktywniają się, kiedy musimy utrzymać równowagę. Jeśli masz taką możliwość, zamiast ćwiczyć w domu, zrób trening na piaszczystej plaży. Oczywiście wiem, że na taką opcję może sobie pozwolić niewiele osób. Dlatego z pomocą przychodzą nam takie przyrządy, jak piłka gimnastyczna, bosu, poduszka sensomotoryczna czy specjalna ruchoma platforma. Zajmują niewiele miejsca, więc z powodzeniem, możesz z nimi ćwiczyć w domowym zaciszu. Ich rolą jest utrzymywanie ciała w stanie walki o równowagę. Niestabilne podłoże wymusza balansowanie ciała i uaktywnia mięśnie środka, odpowiedzialne za stabilizację. Już samo siedzenie na piłce angażuje wiele partii mięśniowych, dlatego ćwiczenia z wymienionymi przyrządami, nazywamy treningiem funkcjonalnym. Na pewno spodoba Wam się fakt, że ćwiczenia z tymi pomocami (a raczej utrudniaczami!) sprawiają, że mięśnie pracują kilka razy mocniej, niż na płaskim podłożu. Szczególnie skutecznie oddziałują na mięśnie brzucha, pomagając szybciej uwydatnić wymarzony sześciopak. Dzięki temu, możemy też wykonać mniej powtórzeń, a o wiele bardziej poczuć pracę mięśni. Nie ograniczaj się jednak do typowych ćwiczeń na brzuch. Postaw na trening ogólnorozwojowy, gdzie zapracuje cały core. Przykładowo, spróbuj przysiadów na bosu – oprócz zwiększonego impulsu dla nóg, poczujesz zadziwiająco mocne spięcie środka. Pompki natomiast wykonaj z nogami na piłce – będziesz zaskoczony efektem. Istotną zaletą takiego treningu jest odciążanie stawów, co minimalizuje ryzyko kontuzji. Poniżej przedstawiamy przykładowe ćwiczenia na omówionych przyrządach. Wprowadź je do codziennego treningu, by dłużej cieszyć się zdrowiem kręgosłupa.

O autorce wpisu: Dominika Leszczynska – autorka bloga i-can-be-fit.blogspot.com https://www.facebook.com/Donia.Leszczynska





Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress