Zmieniamy się dla Ciebie! Skorzystaj z darmowej dostawy zamówień powyżej 200 złotych!

Jaka jest najzdrowsza pozycja do spania?

Jaka jest najzdrowsza pozycja do spania?

Ułożenie ciała ma ogromny wpływ na samopoczucie po przebudzeniu. Bezsenność, częste pobudki i inne kłopoty ze snem to niejednokrotnie wynik nieodpowiedniej pozycji podczas snu. Często biorą tu górę przyzwyczajenia i nawyki - nie zawsze dobre. Nawet jeśli niechętnie je zmieniasz, w tym wypadku warto wprowadzić kilka poprawek, aby znacznie zwiększyć swój komfort podczas snu. Jaka pozycja jest najzdrowsza?

Spanie na boku - powrót do korzeni

Pomyśl, która pozycja podczas snu najbardziej przypomina tę, którą przyjmowałeś przez 9 miesięcy w łonie matki? Tak, spanie na boku! To ułożenie najbliższe pozycji embrionalnej, którą człowiek przyjmuje również w stanie zagrożenia lub wychłodzenia.

Choć spanie na boku to najczęściej deklarowana pozycja podczas nocnego odpoczynku, nie każdy wie, jak robić to prawidłowo. Zła pozycja w czasie snu może prowadzić do bólu, trwającego często wiele godzin. Jak prawidłowo spać na boku?

Po pierwsze, musisz zapewnić sobie właściwe podparcie odcinka szyjnego. Tylko wtedy uzyskasz anatomiczną pozycję kręgosłupa podczas snu, odciążenie mięśni, a w efekcie - błogi, relaksujący sen.

Można próbować podeprzeć szyję dodatkową, małą poduszką, jednak zdecydowanie lepsze efekty daje poduszka ortopedyczna o wyższej, wyprofilowanej krawędzi.. Kiedy ułożysz głowę w jej zagłębionej części, a szyję na wypukłej, przestrzeń pomiędzy ramieniem i szyją będzie całkowicie wypełniona, co gwarantuje odpowiednią pozycję kręgosłupa.

Śpiąc na boku, pamiętaj również o lekkim podkurczeniu nóg (nie za wysoko) oraz trzymaniu lekko zgiętych w łokciach rąk przed sobą. Najlepiej wybrać lewy bok - usprawni to pracę serca oraz trawienie. Spanie na boku to idealna pozycja dla wielu osób, również tych cierpiących na schorzenia kręgosłupa oraz kobiet w ciąży

Spanie na plecach - zbawienne w niektórych dolegliwościach

Śpiąc na plecach również odciążasz kręgosłup, kark oraz mięśnie. Nogi i ręce są wtedy proste, głowa lekko uniesiona ku górze. W tej pozycji dobrze się oddycha, narządy wewnętrzne nie są uciskane, ciało nie drętwieje.

Spanie na plecach świetnie sprawdza się dla kobiet z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, a także dla osób cierpiących na problemy z biodrami. Zmniejsza również ryzyko wystąpienia zgagi. Co ciekawe, tę pozycję polecają również dermatolodzy - śpiąc w ten sposób unikasz kontaktu skóry twarzy z poduszką, co chroni przed powstawaniem wyprysków czy wybroczyn.

Śpiąc na plecach, zadbaj również o odpowiednią poduszkę - nie powinna być zbyt gruba, ani zbyt cienka. Pamiętaj jednak, że nie każdy może spać na plecach. Przeciwwskazaniami do tej pozycji są m. in.:

  • bezdech senny (może prowadzić do niedotlenienia),
  • chrapanie,
  • II i III trymestr ciąży (macica może uciskać na ważne naczynia krwionośne - żyłę główną dolna i aortę).

Spanie na brzuchu - tego unikaj!

Najgorsza pozycja, jaką możesz wybrać do spania to ułożenie na brzuchu. Negatywnie wpływa zwłaszcza na szyjny odcinek kręgosłupa. Prowadzi również do mocnego uciśnięcia dolnych partii brzucha, co skutkuje cofaniem zawartości żołądka i zgagą. Może spowodować niedotlenienie - w tej pozycji płuca są uciśnięte, łatwo też o zasłonięcie poduszką ust i nosa. Ponadto, twarz dociśnięta do poduszki będzie rano pomarszczona i zmęczona.

Po nocy przespanej na brzuchu, może boleć Cię głowa, kręgosłup, szyja, barki, lędźwie, a nawet uszy. Najprawdopodobniej, będziesz odczuwać zmęczenie, wynikające nie ze zbyt krótkiego snu, ale ze złej pozycji. Jeśli śpisz na brzuchu, warto, abyś zmienił swoje przyzwyczajenia i zaczął spać na boku lub na plecach.