PROMOCJA! Poduszki SISSEL CLASSIC w cenie 179 zł. Zamów już dziś!

Rolowanie w pilatesie – zastosowanie i efekty

rolowanie w pilatesie - poradnik

Pilates jest sposobem ćwiczeń, w którym pracuje się jednocześnie nad wzmocnieniem wielu partii mięśniowych. Nacisk jest kładziony na mięśnie głębokie, które często w innych formach treningu nie są uwzględniane. Pilates to ćwiczenia, które wykorzystują bardzo różne pozycje ćwiczeniowe, a także bardzo zróżnicowany sprzęt. Między innymi są to rollery. Specjalnie przystosowane wałki powodują poprawę pracy poszczególnych mięśni. Rolowanie kręgosłupa to jedno z podstawowych ćwiczeń wykorzystywanych w trakcie ćwiczeń pilates. Przesuwanie rollera krąg po kręgu wzdłuż całego kręgosłupa powoduje wzmocnienie mięśni grzbietu, w tym właśnie mięśni głębokich. Ma to swoje przełożenie na ćwiczenie prawidłowej postawy, na usuwanie uporczywych bólów.

Rollery do pilates

Rollery stosowane podczas ćwiczeń pilatesu powinny być wykonane z odpowiedniego materiału, odznaczać się odpowiednią trwałością, miękkością. Wykorzystuje się tutaj rollery:

  • półrollery
  • rollery piankowe
  • rollery z wypustkami

Mogą mieć one zróżnicowaną wielkość, długość, mogą odznaczać się zróżnicowanym stopniem twardości.

Sissel Myofascia Roller

Wzmacnianie mięśni głębokich

W porównaniu z wieloma innymi formami aktywności fizycznej, pilates skupia się w dużej mierze na ćwiczeniu mięśni głębokich. Inaczej zwane są one mięśniami posturalnymi. Czym one są? To swoisty gorset mięśniowy, dzięki któremu można uzyskać prawidłową postawę oraz pełną stabilizację kręgosłupa. W mięśniach tych można wyróżnić sporą ilość włókien czerwonych, a w ich wnętrzu mamy do czynienia ze sporą ilością sarkoplazmy oraz mioglobiny. Właśnie mięśnie grzbietu oraz mięśnie dna miednicy i tłoczni brzusznej są zaliczane do owych mięśni głębokich. W najgłębszych obszarach kręgosłup jest stabilizowany przez dosyć małe mięśnie, które są bezpośrednio do nich przyczepione. Do grupy tych mięśni można zaliczyć:

  • mięsień poprzeczny brzucha
  • wewnętrzny mięsień skośny
  • mięsień obręczy miedniczej
  • mięsień przepony
  • mięsień wielodzielny

Rola mięśni głębokich

Rolą mięśni posturalnych jest stabilizacja kręgosłupa. Przyjmowanie odpowiedniej postawy ma wpływ na ogół zdrowia człowieka. Utrzymanie kręgosłupa przy zachowaniu jego naturalnych krzywizn przekłada się na to, że nie odczuwamy żadnych problemów związanych z bólem. Ponadto ma to swoje przełożenie na kształtowanie mięśni całego ciała. Dzięki dobrze ukształtowanym mięśniom głębokim mamy do czynienia z pełną ochroną kręgosłupa przed wszelkimi przeciążeniami. Kształtowanie w trakcie treningów innych partii mięśniowych i zapominanie o mięśniach posturalnych powoduje, że mamy wykształtowane poszczególne partie mięśni, rozbudowane mięśnie ramion czy też klatki piersiowej. Jednocześnie też borykamy się z bólami kręgosłupa.

ćwiczenia na cellulit

Pilates jako najlepszy sposób na stabilizację kręgosłupa

Prawidłowe kształtowanie mięśni głębokich jest elementem, który można uzyskać właśnie poprzez ćwiczenia pilatesu. Dokładnie rzecz ujmując chodzi o zastosowanie rolowania jako sprzętu, który pozwala dokładnie wpłynąć na każdy poszczególny krąg kręgosłupa, na każdy odrębny element. Tym samym jest to doskonały sprzęt, aby móc wzmocnić każdy pojedynczy mięsień wchodzący w skład gorsetu mięśniowego, jakim są owe mięśnie posturalne.

Pilates z użyciem rolowania może być stosowane nie tylko, jako odrębne ćwiczenia. Poza tym aspektem może być to forma ćwiczeń uzupełniających dla innych form aktywności fizycznej. W sposób doskonały można w ten sposób uzupełnić swoje wysiłki w trakcie jazdy na rowerze, w trakcie biegania czy też na pływalni. W ten sposób można kształtować różne partie mięśniowe, w tym oczywiście mięśnie głębokie.

Wybór odpowiedniego rollera mającego zastosowanie w trakcie ćwiczeń pilatesu dobrze jest skonsultować z instruktorem tych ćwiczeń. W ten sposób można dokonać najbardziej trafnego wyboru w odniesieniu do swojej osoby i do swoich aktualnych potrzeb. Pilates to jedna z bardziej skutecznych form aktywności fizycznej, dzięki której można uzyskać wiele różnych celów, ale przede wszystkim wpłynąć na wzmocnienie mięśni głębokich.


Polecamy również inne poradniki:

Czym jest Pilates?

Piłki do pilatesu i ich pomoc w walce o zdrowy kręgosłup

Rolowanie, czyli samodzielny masaż z pomocą piankowych wałków

Rolowanie w treningu dla biegaczy

Rola ćwiczeń mięśni głębokich w profilaktyce i leczeniu schorzeń i bólu kręgosłupa

Sissel Myofascia DoubleBall