Poznaj tradycyjne wskazówki medycyny chińskiej, które pomogą Ci lepiej spać

Medycyna Chińska

Zegar wybija kolejne godziny, a Ty nadal przewracasz się w łóżku z boku na bok, nie mogąc zasnąć? Nie musisz sięgać po tabletki nasenne, aby dobrze się wyspać. Wypróbuj sposoby znane od wieków, aby uchronić się przed negatywnymi skutkami bezsenności.

Jakie są przyczyny problemów ze snem?

Według tradycyjnej medycyny chińskiej, bezsenność i inne zaburzenia snu to wynik braku równowagi qi (energii). Gdy qi krąży w ciele, przepływa przez „meridiany”, czyli kanały energetyczne, takie jak płuca, serce, śledziona, wątroba, nerki itd. Spośród dwunastu głównych meridian, sześć uważanych jest za yin, a sześć za yang, zgodnie ze starożytną taoistyczną koncepcją yin i yang.

W ciągu dnia energie yin i yang w Twoim ciele rosną i słabną. W nocy dominuje yin (kojarzony z chłodem), a w ciągu dnia - yang (kojarzony z ciepłem).

Medycyna chińska przypisuje problemy ze snem zaburzeniom równowagi yin i yang. Nadmierna senność wynika z braku yang, podczas gdy bezsenność to niedobór yin. Koszmary zaś pojawiają się przy problemach emocjonalnych lub nieprawidłowym odżywianiu.

6 wskazówek medycyny chińskiej, dzięki którym szybko zaśniesz

1. Zrób sobie masaż akupresurowy

Za uchem znajduje się punkt akupresury zwany anmianem, służący do leczenia bezsenności. Szukaj go między uchem a podstawą czaszki, w miejscu, gdzie obok kości posiadasz niewielkie zagłębienie zwane wyrostkiem sutkowatym. Umieść palec na tym zagłębieniu i masuj je okrężnym ruchem, aż poczujesz się zrelaksowany i gotowy do odpoczynku.

2. Wymocz stopy w gorącej wodzie

Dzięki temu zabiegowi pobudzisz krew do odpłynięcia z nadmiernie pobudzonego mózgu. Gdy zaczniesz się lekko pocić, przerwij namaczanie - oznacza to, że ​​zastałe kanały energetyczne ciała zostały odblokowane.

3. Zadbaj o regularność snu

Kładzenie się w nocy i wstawanie o wschodzie słońca utrzymuje Twoje ciało w harmonii z uniwersalnym yin i yang natury. Kiedy wybierasz nietypowe pory na sen, przepływ yin i yang w ciele ulega zakłóceniu, powodując bezsenność i uniemożliwiając spokojny, regenerujący sen.

4. Kładź się między 21:00 a 23:00

Według tradycyjnej medycyny chińskiej narządy funkcjonują i regenerują się o określonych porach. Podczas snu odbudowuje się wątroba oraz woreczek żółciowy. Zbyt późne kładzenie się spać wyczerpuje rezerwy energii tych narządów i prowadzi do zaburzeń ich pracy.

5. Medytuj przed snem

Złość i frustracja nie są sprzymierzeńcami relaksującego snu, dlatego ważne jest, aby uspokoić umysł przed pójściem spać. Jednym ze sposobów na to jest praktykowanie medytacji. Skoncentruj się tylko na swoim oddechu - weź głęboki wdech i wydech, porzucając wszelkie nieprzyjemne lub niepokojące myśli.

6. Zadbaj o odżywianie

Masz problemy ze snem? Przyczyną może być nadczynność wątroby. Aby zmniejszyć ciężar żołądka, unikaj alkoholu i kofeiny, a także słodkich, ostrych lub pikantnych potraw, które są uważane za yang (rozgrzewające).

Zamiast tego trzymaj się pokarmów, które zawierają głównie yin (zimne). Żywność yin jest zwykle zielona lub blada - np. tofu, ogórek, banany, arbuz i fasolka szparagowa.

Aby spało Ci się jeszcze lepiej, sięgnij po filiżankę herbaty z chryzantemą. Taki napar usuwa ciepło (nadmierną energię yang) w wątrobie i uspokaja nerwy. W celu zrównoważenia nieodłącznych właściwości yin chryzantemy i odżywienia wątroby, dodaj do herbatki garść jagód goi.

Medycyna chińska nie przekonuje każdego, jednak niezależnie od poglądów powinieneś zadbać o zdrowy i spokojny sen. Pamiętaj, że źródłem bezsenności jest zwykle niewłaściwy tryb życia, długotrwały stres i niedobór witamin.