PROMOCJA! Poduszki SISSEL CLASSIC w cenie 179 zł. Zamów już dziś!

Typy i rozmiary piłki rehabilitacyjnej

Typy i rozmiary piłki rehabilitacyjnej

Ogólne wytyczne dotyczące doboru średnicy piłki do wzrostu są następujące (przy założeniu, że waga ciała jest proporcjonalna do wysokości):

  • 45 cm – wzrost mniej niż 150 cm
  • 55 cm – wzrost 150-165 cm
  • 65 cm – wzrost 165-175 cm
  • 75 cm – wzrost 175-185 cm
  • 85 cm – wzrost więcej niż 185 cm

Prawidłowy kąt ugięcia kolan

W przypadku większej wagi należy sprawdzić, czy kąt ugięcia w stawie kolanowym mieści się w przedziale 90-110 stopni. Jeśli jest mniejszy, wówczas należy wybrać piłkę o rozmiar większą (dostępne są również piłki o wymiarach 50 i 60 cm).

Jeżeli piłka ma nam służyć tylko do siedzenia, warto wybrać rozmiar większą, natomiast jeżeli będziemy na niej tylko ćwiczyć może się okazać, że wygodniejsza będzie rozmiar mniejsza. Warto sprawdzić np. na pobliskiej siłowni lub przychodni rehabilitacyjnej, jak nam się z daną wielkością piłki pracuje.

Poza tradycyjną piłką gimnastyczną, są również piłki do masażu z powierzchnią pokrytą wypustkami, które mają pobudzić krążenie, małe piłki gimnastyczne stosowane głównie w pilatesie, ćwiczeniach dla kobiet w ciąży, oraz piłki z uchwytami dla dzieci, które przede wszystkim służą dobrej zabawie.

Jak i gdzie kupić piłkę do ćwiczeń?

Piłka rehabilitacyjna powinna zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz wytrzymałość, aby służyć nam przez długi czas. Warto więc przyjrzeć się oferowanym na rynku produktom i wybrać rozwiązania proponowane przez sprawdzonych producentów sprzętu medycznego lub sportowego. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na wytrzymałość piłki na nacisk, co jest niezwykle istotne zwłaszcza podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń czy w przypadku użytkowania przez osoby o większej wadze. Niektóre z piłek do ćwiczeń wyposażone są również w dodatkowy system zapobiegający gwałtownym pęknięciom oraz nagłemu wypuszczeniu powietrza, co znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa podczas treningu i chroni przed kontuzjami i urazami. Warto również sprawdzić, czy do wybranej piłki dołączona jest oryginalna pompka, ułatwiająca napełnienie i uzupełnianie powietrza.

Gdzie szukać przykładowych ćwiczeń z piłką rehabilitacyjną?

Przed rozpoczęciem ćwiczeń z piłką warto zasięgnąć rady trenerów lub fizjoterapeutów, którzy dopasują wykonywane ćwiczenia do naszych potrzeb i możliwości, zwłaszcza w przypadku występowania dolegliwości lub schorzeń. Odpowiednio dobrane ćwiczenia można z powodzeniem wykonywać zarówno w klubach fitness, jak i samodzielnie w domu. Wiele przykładowych ćwiczeń z piłką o zróżnicowanym stopniu trudności znajdziemy również w odpowiednich publikacjach oraz na prowadzonych przez profesjonalistów blogach lub kanałach w serwisach internetowych.

Piłki do siedzenia

Piłka rehabilitacyjna to jednak nie tylko jeden z najpopularniejszych przyrządów do ćwiczeń. Polecana jest ona również jako zdrowsza alternatywa dla tradycyjnych krzeseł i foteli biurowych. Dzięki swej niestabilności piłka wymusza ciągłe balansowanie ciałem i pracę mięśni pleców podczas siedzenia. Ten aktywny sposób siedzenia, zwany siedzeniem dynamicznym, zalecany jest zwłaszcza osobom spędzającym wiele godzin w pozycji siedzącej, najbardziej obciążającej kręgosłup i powodującej dolegliwości bólowe, a nawet prowadzącej do groźnych i nieodwracalnych zmian zwyrodnieniowych.

Zalety piłki rehabilitacyjnej wykorzystywanej do siedzenia dynamicznego posiada również mniejsza, łatwiejsza w transporcie i użytkowaniu poduszka sensomotoryczna. To niewielki dysk wypełniony powietrzem, który może być stosowany na powierzchni dowolnego siedziska, dzięki czemu jest jednak nieco bardziej stabilny oraz bezpieczniejszy niż piłka do siedzenia. Poduszka sensomotoryczna do siedzenia dynamicznego może więc być stosowana nawet przez dzieci.


Polecamy również inne poradniki:

Piłki do pilatesu i ich pomoc w walce o zdrowy kręgosłup

Rola ćwiczeń mięśni głębokich w profilaktyce i leczeniu schorzeń i bólu kręgosłupa

Flossing – leczenie kompresją

Jakie wybrać maty do fitness

Taśmy do ćwiczeń - zastosowanie w domu