Taśmy do ćwiczeń - zastosowanie w domu

Zastosowanie taśm do ćwiczeń w warunkach domowych

Aktualnie wiele mówi się o aktywności fizycznej jako zdrowym sposobie na życie. Często jednak trudno wygospodarować nam czas na odpoczynek, a co dopiero na trening, zwłaszcza przy nienormowanym czasie pracy. W związku z tym coraz częściej decydujemy się na ćwiczenia w domu, a, że chociażby w internecie propozycji treningowych nam nie brakuje, tym nam jest łatwiej się zorganizować.

Jeszcze inną kwestią jest fakt, że najlepsze treningi, to takie, które angażują wszystkie partie naszego ciała, gdzie nie tylko ćwiczymy mięśnie pleców, brzucha, czy nóg, ale i podnosimy ogólną sprawność i koordynacje ruchową. W związku z tym warto w czasie treningów skorzystać z dodatkowych akcesoriów. Jednym z ostatnio popularnych są taśmy do podciągania.

taśmy do ćwiczeń

Co to jest?

Na początek warto wspomnieć, że taśmy do podciągania inaczej nazywane są gumami. Z zewnątrz przypominają bowiem owalne, szerokie gumy delikatnie przypominające te podtrzymujące spodnie. A skoro o trzymaniu mowa, to właśnie ich głównym zadaniem jest stabilizacja sylwetki ciała w czasie ćwiczeń. Tego typu taśmy są przede wszystkim bardzo elastyczne.

Na co działają?

Jak już wyżej zostało wspomniane, taśmy elastyczne do ćwiczeń wspierają sylwetkę naszego ciała w czasie wielu ćwiczeń. Co więcej posiadając takie gumy możemy zapewnić sobie ich cały pakiet – od rozgrzewki, aż po konkretne treningi. Dzięki tego typu taśmom mamy umożliwiony trening siłowy, szybkościowy, czy wydolnościowy. Elastyczne taśmy powodują, że masz możliwość treningu praktycznie każdej części ciała. Doskonale rozciągają ciało. Doskonale współgrają również z innymi urządzeniami, dlatego można z nich skorzystać na przykład w czasie ćwiczeń na drążku. Stosowanie taśm do ćwiczeń często służy jako dodatkowy element rehabilitacyjny, służący do odbudowy siły mięśni na przykład po operacji.

Sissel Myofascia DoubleBall

Na co zwracać uwagę przed kupnem?

Pierwszą, istotną informacją jest opór gumy.  Przykładowo guma czerwona może dawać lekki opór, zielona silny, żółta bardzo lekki, a niebieska bardzo mocny.

Siła tego oporu zazwyczaj oznakowana jest kolorem. Stopień oporu uzależniony jest od siły mięśniowej i zaawansowania trenującego. W ten sposób dobiera się taśmy. Warto skorzystać w tym przypadku z porady sprzedawcy. Same ćwiczenia warto rozpoczynać od mniejszych oporów i z czasem przechodzić do coraz wyższych.

Bardzo ważne też, aby gumy wykonane były z lateksu, wówczas osiągną wspomnianą elastyczność. Same gumy skierowane są pod konkretne ćwiczenia, w związku z tym jeśli chcemy trenować kilka (lub wszystkie) partii mięśniowych, to pojedyncze sztuka nie wystarczy, a najlepiej zdecydować się na cały zestaw.

Przykładowe ćwiczenia z taśmą

W przypadku tego typu treningów warto wykonywać je po kilka serii. Podamy teraz trzy przykładowe ćwiczenia wzmacniające poszczególne części ciała.

Sissel Spiky

Ćwiczenie na mięśnie brzucha -  należy usiąść na podłodze w sadzie prostym. Chwytając gumę na szerokość barków należy unieść ręce i maksymalnie wyciągnąć je przed siebie. Kolejny krok, to ugięcie nóg w kolanach i oparcie stóp na piętach. Jednocześnie tułów wychylamy lekko do tyłu. W czasie tego ćwiczenia brzuch musi być napięty, a plecy proste. Odrywając stopy od podłogi przyciągnij kolana w stronę klaki piersiowej. Później zbliżamy się do rozciągniętej gumy. Opuszczając nogi ponownie oprzyj nogi lekko o podłogę. Ostatni etap, to przyciągnięcie kolana z mocną pracą mięśni brzucha.

Ćwiczenie na górną partie pleców – stojąc w lekkim rozkroku należy chwycić gumę na jeszcze większą szerokość, niż szerokość barków. Podobnie jak w ćwiczeniu poprzednim należy wyprostować ręce i wyciągnąć je na szerokość klatki piersiowej. Następnie ściągnij łopatki rozkładając ręce szeroko na boki. W takim ułożeniu należy wytrzymać sekundę po czym zbliżając ręce do siebie trzeba rozluźnić gumę.

Ćwiczenie na pośladki i uda – tu również należy stanąć w delikatnym rozkroku. Gumą należy obwiązać nogi poniżej kolan. Same kolana natomiast należy ugiąć, jednocześnie pochylając tułów lekko do przodu. Dłonie natomiast należy oprzeć na biodrach. Kolejny etap, to rytmiczne wykroki w lewo, prawo, gdzie najpierw wysuwamy jedną nogę, a następnie dostawiamy drugą. Co ważne dobrze pochylony tułów ułatwia intensywną pracę pośladków. W czasie całego ćwiczenia guma musi być napięta, inaczej może zsunąć się z nóg.


Polecamy również inne poradniki:

Jak ćwiczyć jogę

Jakie wybrać maty do fitness

Ćwiczenia i profilaktyka dla zdrowia kręgosłupa

Taping medyczny od poczatku do końca

Wszystko co powinieneś wiedzieć o tapingu

Sissel Soft