Maty do fitness – praktyczny poradnik

Jakie wybrać maty do fitness?

Aktywność fizyczna to w ostatnim czasie bardzo popularna forma spędzania wolnego czasu. Skąd taka moda? Powodów dla których decydujemy się rozpocząć treningi na sali treningowej może być wiele. W większości przypadków deklarujemy chęć pozbycia się kilku zbędnych kilogramów, w tym uzyskanie „efektu płaskiego brzucha”. Jeszcze inna grupa trenujących, to osoby dla których aktywność fizyczna jest sposobem na relaks po ciężkim dniu.

maty do fitnes

Tak, czy inaczej by zacząć trenować niezależnie od powodu musimy podejść do tego z głową. I to nie tylko chodzi o sam dobór ćwiczeń, ale i akcesoriów, którymi się wspomagamy. W przypadku tego typu treningów jedną z ważniejszych kwestii jest odpowiedni dobór maty do fitness.

Rodzaje mat do fitness

Zanim jednak przejdziemy do ich omawiania krótko o tym, czym jest mata do fitness? Jak się łatwo domyśleć jest to forma nieco cieńszego materaca, który rozkładany na podłodze zapewnia nam komfort trenowania.

Sissel Myofascia DoubleBall

Przechodząc jednak do wspomnianych rodzajów. Pierwszym z nich mogą być maty ochronne. Te jak się okazuje najbardziej przydatne są do ochrony sprzętów sportowych, w tym rowerków stacjonarnych, czy orbitreków. Doskonale te sprawdzają się w przypadku ćwiczeń siłowych. Kolejny typ, to maty do jogi. Maty do tego typu ćwiczeń charakteryzują się tym, że są cienkie, gdzie ich grubość wynosi mniej więcej od 2,5, do 3,5 milimetra. Zarówno maty do jogi, jak i maty ochronne charakteryzują się antypoślizgowością. Maty treningowe, to wśród specjalistów maty uważane za najbardziej uniwersalne, przeznaczone dla każdego rodzaju treningu. Tu głównie izolują od zimnej powierzchni podłogi, oraz ochraniają przed otarciami, czy innego rodzaju uszkodzeniami. Dodatkową ich zaletą jest fakt, że tłumią dźwięki. Większość tego typu mat wykonanych jest z neoprenu.

Maty tatami wykonane są z wytrzymałych tworzyw syntetycznych. Przeznaczone do treningów związanych ze wschodnimi sztukami walki takimi jak: karate, czy ju – jitsu. Jako ciekawostkę warto dodać, że maty tatami w dawnych czasach wykonywane były ze słomy.

Jeszcze innym rodzajem mat, są maty gimnastyczne. Zdecydowanie są to najgrubsze rodzaje mat, w formie materaców, które bardzo często wykorzystywane są w salach treningowych, czy rehabilitacyjnych. Wykorzystuje się je do ćwiczeń korekcyjnych, a także akrobatycznych.

Sissel Gym Mat

Na co należy zwrócić uwagę przy doborze maty?

I tu bardzo ważna kwestia, gdyż tylko odpowiedni dobór maty może zagwarantować wyżej wspomniany komfort trenowania.

Jako pierwszą wymieńmy grubość. Jeśli więc planujesz lekkie ćwiczenia rekreacyjne spokojnie możesz zdecydować się na cieńszą matę, planują jednak treningi wymagające większej siły, amortyzacji, czy koordynacji, to zdecydowanie warto wybrać grubszą mate, która zapewni większą amortyzacje. Jeśli chodzi o długość maty, to ta powinna odpowiadać długości ciała. Elastyczność maty, to w gruncie rzeczy jedna z ważniejszych cech dobrej maty. Powód? Tu wchodzi w grę nie tylko większa amortyzacja, ale i łatwość w przechowywaniu i przewożeniu, gdzie taką mate łatwo się roluje. A skoro o przewozie mowa, to dobrze, gdy do maty dołączamy automatycznie pokrowiec, wtedy to jeszcze dłużej będzie nam służyć.

Sissel Spiky

Kolejną kwestią jest materiał. Jak się okazuje najbardziej popularne maty, to te wykonane z kauczuku, gumy, czy pcv. W przypadku doboru materiału maty istotne jest, aby był on lepki, a co to oznacza? Lepkość maty zapewnia lepszą przyczepność do podłoża, w tym wspomnianą amortyzacje.

Mata gładka, czy chropowata?

W tym wypadku zdania również są podzielone. Jak wiadomo gładka mata jest zdecydowanie łatwiejsza w utrzymaniu i czyszczeniu, z kolei maty chropowate posiadają większą amortyzacje, natomiast szybciej gromadzi się w nich brud, dlatego też ta kwestia pozostaje indywidualnym wyborem każdego klienta.


Polecamy również inne poradniki:

Jak ćwiczyć jogę

Taśmy do ćwiczeń - zastosowanie w domu

Ćwiczenia i profilaktyka dla zdrowia kręgosłupa

Taping medyczny od poczatku do końca

Wszystko co powinieneś wiedzieć o tapingu

Sissel Myofascia Roller