Co to jest Pilates?

Pilates w Polsce

Pilates to program ćwiczeń stworzony przez Josepha Pilatesa, który koncetruje się na kontroli i precyzji ruchów. Jest to rodzaj zajęć body&mind, który pomaga wzmocnić ciało, a w szczególności rozbudować mięśnie brzucha, pośladków, dolnych pleców i ud. Kładzie nacisk na kontrolowanie oddechu, a w swoim założeniu ma korygować postawę ciała. Obecnie jest praktykowany na całym świecie i zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Aby dopasować do swoich potrzeb i umiejętności , warto wiedzieć, że istnieją różne możliwości ćwiczeń pilatesu – z maszynami (reofmer, beczka, łuki itd.) i matą. Oba mają ten sam cel, ale istnieją znaczne różnice między nimi.

Jaka jest różnica między pilatesem na macie a na reformerze?

Pilates na macie obejmuje ok. 50 ćwiczeń, a jak sama nazwa wskazuje, wykonywana jest na macie, z tego względu można go praktykować w domu lub jakimkolwiek innym miejscu. Ten program zalecany jest dla początkujących. Pozwala nauczyć się kontrolować swoje ciało, mięśnie i oddech. Niektórzy praktykujący pilates uważają, że dzięki ćwiczeniom na macie zobaczysz pierwsze efekty już po kilku sesjach.

Wiele osób uważa, że ćwiczenia na reformerze to już wyższa szkoła jazdy. Ale oczywiście to nie prawda. Jedynym wymogiem by zacząć trenować pilates ze specjalistycznym sprzętem jest uelastycznienie ciała, by było wystarczająco giętkie gdy zaczniesz wykonywać ruchy kończyn na pasach i by nie sprawiały Ci one ogromnych trudności. Program z reformerem jest uważany za bardziej wszechstronny, ponieważ obejmuje 250 ćwiczeń. Można dopasowywać opór sprzętu do swojego poziomu zaawansowania. Ponadto w tym przypadku musisz z początku udać się do instruktora, który pokaże Ci jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Zajęcia obecnie oferowane są głównie studiach pilatesu i można je wykonywać na zajęciach grupowych, jak i indywidualnych.

Korzyści

Różnice między rodzajami ćwiczeń z matą, a z reformerem są widoczne na pierwszy rzut oka, jednak ich korzyści są dokładnie takie same. W końcu opierają się na tych samych zasadach – kontroli ciała.

  • Pomagają budować siłę – wzmocnią się Twoje mięśnie, szczególnie w okolicach „centrum”, które są głównym celem programu. Pilates wysmukla sylwetkę, nie prowadzi do nadmiernego rozbudowania masy mięśniowej.
  • Wzmacniają brzuch – odpowiedni dobór ćwiczeń pilatesu może pomóc Ci w „sześciopaku” jeżeli tylko chcesz.
  • Poprawiają elastyczność – pilates wymaga dużo rozciągania, dlatego twoje ciało na pewno nabierze gibkości.
  • Pilates pomaga załagodzić bóle pleców – ponieważ jak już wspomniano, koryguję postawę ciała.
  • Zmniejsza napięcie i stres –Ruchy, które wykonujesz w pilatesie wymagają precyzji i kontroli, skupieniu się na oddechu, co powoduje zwiększony przepływ tlenu w Twoim ciele. Dotlenienie sprawia, że czujesz się pobudzony.
  • Poprawia koordynację ciała – ćwiczenia uczą kontroli ruchów i skupiają się utrzymywaniu równowagi.
  • Pomoże Ci zrzucić zbędne kilogramy – niektóre ćwiczenia w pilatesie są naprawdę intensywne, jednak musisz połączyć je z odpowiednią dietą i regularnymi ćwiczeniami.
  • Wzmacnia układ odpornościowy

Pilates w Polsce

W Polsce kompendium wiedzy o pilatesie znajdziecie na Balanced Body Polska zarówno dla profesjonalistów jak i hobbystów. Są w stałym kontakcie z profesjonalistami w swojej dziedzinie dzięki czemu doradzą i dopasują sprzęt do Twoich indywidualnych potrzeb i możliwości. Jako pierwsi dokonali modernizacji klasycznego sprzętu by lepiej dopasować go do współczesnej wiedzy o pilatesie. Ich sprzęt cieszy się niesłabnącą popularnością w Stanach gdzie pilates podbił serca milionów ludzi. Jeżeli tylko chcesz i stać Cię na zakup reformera lub krzesła Wunda, to z czystym sumieniem możemy polecić Balanced Body Polska za ich jakość sprzętu.

Ostatnie słowo

Pilates pierwotnie został zaprojektowany, aby przywrócić weteranom wojennym ich zdrowie. Współcześnie nieco dopracowany, zdobywa serca wielu fitnesowych maniaków i z jego korzyści może czerpać każdy. Już ponad 12 milionów ludzi regularnie ćwiczy pilates, a ta liczba wciąż rośnie. Z początku ćwiczenia jakiekolwiek by nie były, czy na macie czy na reformerze zawsze wydają się trudne. Ale z czasem przy regularnych sesjach treningowych pilates pomoże Ci poprawić nie tylko koordynację ruchową, ale także ogólny stan zdrowia i samopoczucia. Nie ma znaczenia na jaki rodzaj ćwiczeń się zdecydujesz. Korzyści są te same. Niektórzy sportowcy uwzględniają pilates w swoim programie treningowym, jako doskonałe rozluźnienie ciała. Dlatego jeśli wypróbowałeś już różnych rodzajów sportu - bieg, pływanie, kolarstwo czy fitness, ale ciągle czegoś Ci brakuje, to pilates jest dobrym wyborem. Łączy w sobie mnóstwo korzyści dla ciała i pomaga budować kontrolę nad umysłem.